fredag den 26. marts 2010

Beskæring

Idag blev vi færdige med at beskære vinstokkene. Det er gået over al forventning. Jeg troede, at vi først ville blive færdig engang i april, men Jeppe har gjort en heroisk indsats, så den sidste række blev klippet idag.
Da vi startede syntes det uoverskueligt, og nu er vi færdig. Herligt.
Her til aften fik jeg monteret grenknuseren efter den lille traktor, og nåede at køre igennem nogen rækker, inden det blev mørkt. Afklippet giver god næring og struktur til jorden.
Selvom vi blev færdig med at beskære idag, syntes jeg, at vi først nu skal til at igang med arbejdet i vingården. Sådan er det, og sådan ved jeg, at det vil være resten af sæsonen.
Nu skal jeg ud og reparere espalie. Pæle skal skiftes, og tråde skal strammes. Årets sporer skal bindes ned. Der skal fræses og gødskes. Og efterplantes. Og så skal jeg sprøjte forebyggende mod svampesygdomme. Det skulle allerede have været gjort i februar, men dengang var der ikke mulighed for det p.g.a. vintervejr og sne.
Jeg har været nede og se til bierne. De har overvintret rigtig fint, og har det godt, så der skal nok blive honning iår. Jeg har ellers bekymret mig for dem. Storm i efteråret og lang vinter. Men der er fuld aktivitet i bistadet.
Jo, der er nok at se til, og det er herligt. Jeg kan virkelig mærke, at foråret er kommet, og at jeg er rykket ud af mit vinterhi,. Dagene er blevet længere og at jeg er sprængfyldt af uforløst energi. Og hvor er jeg dejlig øm i kroppen og dødtræt, når det endelig bliver aften.
Nu står påsken for døren med familiehygge og gode frokoster. Så kunne jeg godt ønske mig et par regnvejrsdage og en god forårsklassiker på de franske eller belgiske landeveje. Det vil være afslapning.
Og nu kan jeg høre, på regndråbernes trommen på vinduerne, at de små kalve for første gang i deres liv, skal opleve regnvejr. Men det er en lun nat. 5 kalve er der kommet indtil nu, og der er stadig et par køer der skal kælve.
God nat og godt forår
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar