torsdag den 25. marts 2010

For travlt

"Tid til eftertanke" sagde Lange Grethe i sin nytårstale, og det skulle være årets mantra.
Men "tid til eftertanke", er nok det, der har været mindst af siden årsskiftet, og her til morgen gik det lidt for stærkt.
"Årets varmeste dag" (indtil nu, forhåbentlig) blev dagen udråbt til i 06.00 radioavisen i morges.
Og en smuk morgen var det. Jeg fik pakket bilen med øl og vin, som skulle til Voldby og Århus, og et par andre småærinder kunne jeg vel også nå, inden jeg skulle hjem og nyde det smukke forårsvejr i vingården, og få indhentet noget af efterslæbet efter den lange vinter.
Da jeg drejede ind på den 4-sporede vej mod Århus, syd for Viborg, skal jeg ellers love for, at jeg kom til at ligge bag en medtrafikant, som tog "tid til eftertanke" bogstaveligt, så jeg smed multipla'en ud i overhalingssporet, og skyndte mig forbi, mens der var plads.
Lidt længere fremme, ved Rindsholm rastepladsen, stod tre af ordensmagtens kække mænd, og det var åbenbart ikke fuglekikkeri de brugte kikkerten til. De vinkede mig ind til siden, hvilket jeg bestemt ikke syntes, at jeg havde tid til, hvis jeg skulle nå mit planlagte dagsprogram.
Den uniformerede unge mand, som kom hen og bad mig rulle vinduet ned, indledte samtalen med, at han ville give mig rabat. Er det ikke bare typist i discount Danmark hvor alle prisskilte flyder over med "spar", "billigst" o.s.v., i stedet for at være stolt af, at kunne levere lidt kvalitet.
Han ville kun notere mig for 110 km/t på trods af, at målingen viste 113 km/t.
Mens den unge embedsmand noterede på sin blok, lyttede han tålmodigt på historien om alle mine mostre. At man bliver nødt til at speede op under en overhaling, tror jeg også, at han havde forståelse for, og at den 4-sporede vej burde være en motortrafikvej var han helt sikket enig med mig i.
Ikke desto mindre kunne han fortælle, at da man kun måtte køre 80 km i timen på den pågældende strækning, havde jeg overskredet hastighedsgrænsen med 30%, med alt hvad det indebar.
Den venlige unge mand ønskede mig en fortsat god dag, og stillede mig i udsigt, at hans politimester snarligt vil sende mig en lille hilsen. Jeg kender ikke politimesteren, men det kommer jeg åbenbart til.
Gud være lovet for vores ubestikkelige ordensmagt.
Jeg nåede hjem, i god behold. Det er tankevækkende hvilken præventiv betydning ordensmagtens synlighed har.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der er nogen af jer der har kørt bil i USA? Der er der bare ikke nogen der kører for stærkt.
Og så må jeg kapitulere. Indtil nu, har jeg betragtet det som et luksusproblem, at jeg må sige til kunder, at noget af mit øl er udsolgt, at de må vente et par uger før jeg igen er leveringsdygtig.
Det går ikke længere. Det er uholdbart.
Vi har besluttet, at bryggeriet aldrig skal være større, da godt øl brygges i små portioner. Men vi vil gerne kunne brygge mere, og efterkomme efterspørgslen.
Flaskehalsen i bryggeriet har været vores temperaturstyrede gæringstank. Den har betydet, at vi kun har kunnet brygge een gang om ugen. Derfor har jeg bestilt endnu en temperaturstyret gæringstank nede i Europa, så vi fremover vil være istand til at lave to bryg om ugen.
Det kommer til at betyde lidt mere travlhed, men det gør ikke noget, det er sjovt, og så håber jeg, at jeg vil være istand til at levere øllet.
Nej, og så må jeg lige afslutningsvis fortælle, at da jeg nu var i Århus, så benyttede jeg lejligheden til at besøge "Lauges Erhvervsbeklædning" i hjørnet af Banegårdspladsen, og købte lidt nyt brygmestertøj. Der er der ingen skilte med: spar og billigst. Det er kvalitet, både hvad angår produkter og service. Besøg den, støt den. Det er fad'me fantastisk.
De bedste forårshilsener
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar