torsdag den 11. marts 2010

Forår på bondegården










Nu er det blevet forår. På trods af at sneen stadig ligger højt rundt omkring, kan man se, at der kommer bare pletter i landskabet.



Smeltevandet fosser ned ad markvejen i løbet af dagen, og om natten fryser det til is.



Da jeg kørte hjem fra spinning her til aften, lå disen tæt over ådalen. Det må være tegn på, at varmen kommer nedefra. "Kællingen smider de varme sten i vandet".



Vi kan også høre foråret. Fuglene har travlt med at larme og hævde deres territorier.



Igår så jeg skaden komme flyvende med en ordentlig gren i næbbet, som skulle sættes på plads i den kommende bolig.



Jeg har også set viben, men det kan godt være, at den har fortrudt, at den er kommet så tidligt.



Løgblomsterne pibler frem hvor sneen er borte og solen har magt.



Jeg glæder mig til, at vi skal høre stæren fløjte i skumringen. Det er et sikkert tegn.



Et andet sikkert forårstegn er, når mine hereforder begynder at kælve. Hvert år sætter jeg tyren til (sådan hedder det) den 17. maj, på Norges nationaldag, og når køerne begynder at kælve, så er det tegn på forår.



Da jeg kom ud til kreaturerne forleden morgen, lå den første nyfødte lille kalv i en snedrive. De er hårdføre. Den har det godt og patter varm mælk hos sin mor. Det var en lille tyrekalv. Jeg tror, at jeg kalder ham....
Vingården må vente. Der er travlhed med øl og ølarrangementer. Og så er jeg bange for at gå igang med beskæringen for tidlig. Hvis jeg begynder at beskære nu, og der kommer en lun periode, hvor saften stiger op i planten, efterfulgt af en periode med hård natteforst (elevatortemperatur), så frostsprænges stokkene.
Så vi må vente, og når vi endelig går igang, må vi evt. arbejde i døgndrift med pandelampe.
Jeg kan ikke huske, hvornår vi sidst har været så sen på den med beskæringen. Det bliver spændende at se, hvad det kommer til at betyde i årets vækstsæson.
God USA og Canada turne' til Spleen United, de rejste igår.
Mange forårshilsener
Peter



Ingen kommentarer:

Send en kommentar