fredag den 26. februar 2010

Foråret er kommet


Efter 2½ måned med sne og kulde er der endelig forandring på vej, foråret er kommet, jeg gentager FORÅRET ER KOMMET. Godt nok er det et par dage for tidligt i forhold til kalenderen, men det skal være velkomment.

Det er ikke kun mig der har bemærket det. Pipfuglene har larmet idag, så det har været en fryd.

På sydsiden af staldbygningen, under vinstokkene, hvor jorden er bar, så jeg idag de spæde spirer af påskeliljerne, som titter frem. Den er god nok, det går den rigtige vej.

Først på dagen var det tåget og diset, men sidst på dagen brød solen frem.

Her til aften gik jeg en tur ned gennem skoven, og smeltevandet fossede ned ad de frosne hjulsporene. Solen har magt nu.


"Kom sydvest, som frosten tvinger,

kom med dine tågevinger,

kom og løs den bundne jord."


St. St. Blicher


Jeppe og jeg har tappet "Mørk Lager" idag.

Igår var jeg nede hos Mikkel på Birgittelyst Kro med et par fustager Påske Ale, og han omtalte netop "Mørk Lager". Han sagde, at han blev overrasket over, da han smagte den første gang, over hvor mild, blød og sød den var. Når man set det sorte øl fremkalder det associationer hos de fleste om tjære, fedme og bitterhed, men øllet er friskt, fløjelsblødt med behagelige malttoner.

Desværre har det umiddelbare synsindtryk afholdt mange fra at prøve at smage øllet. Prøv det, det er dejligt.

Og nu er det week-end, tid til eftertanke. Ugen er fløjet afsted. Det har været en god uge, og travl.

I week-enden tror jeg, at jeg vil gå ud og besigtige vingården. Jeg har ikke været der siden den første sne faldt i december. Har ikke kunnet. Aldrig tidligere er der gået så lang tid, hvor jeg ikke har gået en rundtur i vingården. Men jeg ved, at alt er vel derude. Vinstokkene har været puttet under en lun dyne af sne. Hellere en vinter som denne, end hvis vejret konstant skifter mellem tø og frost.

En tanke har presset sig på i vinterens løb: jeg er i tvivl om jeg får den tid det kræver, til at passe vingården til sommer, da jeg har så travlt med at brygge. Derfor overvejer jeg at danne en lille forening, f.eks kaldet: "Vingårdens Venner". Folk med interesse i vinavl, som har lyst til at bruge et par lørdag formiddage i løbet af sommeren, og ikke mindst et par halve dage i forbindelse med høsten, til at lægge et stykke arbejde i vingården, og dermed også lære håndværket at kende.

Arbejdsdagene vil blive honoreret med et godt glas af egen avl og hyggeligt samvær, og ved sæsonnens afslutning vil det blive et par flasker til hylden.

Dette er blot strøtanker, i erkendelse af, at jeg ikke selv kan nå det hele. Har det interesse, så kontakt mig.
Go' week-end
Peter



Ingen kommentarer:

Send en kommentar