mandag den 30. maj 2011

Ølbraiseret oksebryst med spidskål

Min vingård er en katastrofe. Vinstokkene kan ikke lide det danske vejr. Det kan jeg heller ikke. Jeg føler mig geografisk fejlplaceret.
Jeg lever, trives og føler mig glad, når solen skinner og det er varmt. Når det er møgvejr, bliver jeg sulten og får lyst til at lave mad.
Igår var det møgvejr. 10-12 grader, regnfuldt, gråt og blæsende. En rigtig inde søndag.
Jeg gik i fryseren, og fandt et godt stykke oksebryst, godt 2 kg. (hereford af egen avl), og lagde det i en marinade af Mørk Lager (fra eget bryggeri).
I løbet af natten skiftede vejret. Jeg vågnede op til strålende solskin kl. 05 imorges. Kørte i engen, og gav kvierne malt. Gik i skoven og savede. Cyklede 40 km. En dejlig dag.
Da jeg kom hjem, brunede jeg oksebrystet godt sammen med gulerødder og løg. Ølmarinaden kogte jeg op, og hælte over oksebrystet, og lod retten småkoge i godt 3 timer, indtil kødet var mørt.
Jeg kogte nye danske kartofle i 8 min. med lidt korianderfrø, nye gulerødder, og dampede et spidskål.
Jeg sigtede suppen (øllet/skyen) fra kødet, lod den stå og køle af et øjeblik, og skummede fedtet fra. Kunne ikke stå for fristelsen, skyen smagte fantastisk. Smeltede lidt smør (Thise økologisk) i en gryde, rørte mel i og lavede en opbagt sauce af skyen. Den smagte vidunderlig.
Det blev et herligt sommeraftenmåltid, med et godt glas sprød chardonnay til.
Næste gang tror jeg, at jeg vil prøve at marinere oksebrystet i Ugelris Dubble, som vil give en lækker sødme, og servere kandiseret rosenkål til, for det bliver garanteret møgvejr i Danmark igen.
Jeg glæder mig til, at kålsæsonnen virkelig starter.
De bedste sommerhilsener, med ønsket om masser af varme (så jeg ikke bliver for fed)
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar