søndag den 22. maj 2011

Fridag på Fur

Idag tog Marianne og jeg en tur til Fur. En dejlig lille ø, hvor man fornemmer masser af overskud blandt beboerne. Herlige mennesker, smuk natur, spændende historie og geologi og et dejligt lille bryggeri, hvor både mad og øl kan anbefales. En herlig fridag.
I ugens løb har jeg udleveret oksekød. Tre tyrekalve blev slagtet. Det er lidt af et logistisk kunststykke, at koordinere med 12 forskellige kunder, men det gik godt, og jeg tror, at alle er tilfredse.
Det er med blandede følelser, at jeg går i vingården. I vinsammenhæng har de sidste to år været vanskelige. Vi har haft to, efter hinanden, hårde vintre. Den sidste har været den værste. Vi fik den første nattefrost i sidste halvdel af oktober, hvor vinstokkene smed bladene. Men så satte det allerede ind med vedvarende frost fra midten af november, hvilket betød, at vinstokkene ikke afmodne, og at grenene ikke nåede at forvedde. Vinstokken nåede ikke, at sende næringsstofferne tilbage til stokken.
I april satte det ind med varme, og vinstokkene begyndte at springe ud. Godnok Men natten til d. 1. maj, og de følgende tre nætter fik vi hård nattefrost, som sved skuddene.
Rondo og Leon Millot har klaret sig fint, og står med fine skud og flotte blomsterklaser, men andre sorter har klaret det knap så god, og er blever sat langt tilbage.
De stokke, som jeg har plantet ud de sidste par år, ca. 1000 stk., har haft det hårdt, og jeg er spændt på hvor mange af dem der springer ud iår.
Det er vilkårne hvis man vil dyrke vin i Danmark. I de 22 år jeg har haft vinstokke, er det første gang der er sket så store skader, så det er til at leve med. Men surt netop nu.
Med ønsket om masser af varme, og så kunne vi altså også godt bruge lidt vand, som en god bondemand ville sige.
Godt man har sit øl.
Hilsen
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar