mandag den 14. december 2009

Julehilsen til venner af Ugelris Vingaard og Gardbryggeri





















Julekort
2009 har været et spændende og begivenhedsrigt år i både vingaard og gaardbryggeri.

I vintermånederne hjalp Jeppe med at beskære vinstokke. Det var en stor hjælp, da jeg både skulle passe lærerjob, bryggeri og vingård.

Sidst i februar lysnede det både vejrmæssigt og arbejdsmæssigt. Jeg sagde mit lærerjob op, så jeg fuldt og helt kunne hellige mig det herhjemme.

I marts måned kom Druebrændevin årgang 2008 hjem fra Brænderiet i Mellerup. Den levede fuldt ud op til alle forventninger, ja, den overgik dem. Den fik meget fine anmeldelser, og var alt for hurtigt udsolgt. Herligt.

I det tidlige forår, blev den gamle vingård, hvor det hele startede for 20 år siden, rykket op, og i stedet plantede jeg Solaris, en grøn drue, som jeg har store forventninger til. Her i december har jeg sat podapæle, som der skal spændes tråde på til foråret.

Foråret startede tidligt med masser af godt vejr, sol og varme. Det betød tidlig udspring, allerede den første maj begyndte vinstokkene at springe ud. Så tidlig udspring har vi aldrig haft i de 20 år vi har haft vinstokke. Desværre kom der dage med voldsomt blæsevejr i juni måned, og skybrud først i juli, lige da Rondo blomstrede, men heldigvis med begrænsede skader til følge.

I juni fik vi renoveret vores gamle møddingsplads. Det hele blev brudt op, og der der blev støbt, lavet afløb og dræn og lagt herregårdssten over det hele. Et smukt stykke arbejde, som stod færdig til et stort arrangement vi havde på den dejligste sommeraften den 1. juli med besøg af knap 100 mennesker. Det var en herlig og succesfuld indvielse.
I sommerens løb, har vi haft spændende og inspirerende besøg af gode vin- og ølkollegaer, og vi har også selv været rundt i landet og hilse på.

Juli, som ellers traditionelt er ferie måned, var en travl måned her på gården. Dels skulle vingården passes, dels sendte jeg en ny øl på markedet: "Bryggerens Ale", som er blevet rigtig godt modtaget, en succes, hvor jeg har svært ved at følge med efterspørgslen, dels begyndte jeg at brygge juleøllet, lidt specielt at stå i sommervarmen og brygge juleøl.

I august måned sendte vi Jeppe afsted på hans jordomrejse. I skrivende stund er han endnu ikke kommet hjem, men han når at komme hjem inden jul. Vi glæder os.

Den 28. sept. startede vinhøsten. Vi startede med at høste Magdelaine Angevine og så gik det ellers slag i slag frem til midt i oktober hvor vi høstede h.h.v. Orion, Zalas perle, Rondo, Regent og Leon Millot. Alle sunde og modne druer. Vi høstede knap 1200 kg i det hele, hvilket er blevet til godt 400 l hhv. hvid- og rose'vin.

Vores julesalg er gået over al forventning. Allerede i begyndelsen af december var juleøllet udsolgt.

Den 1. december kørte jeg drueskallerne ned til Brænderiet Enghaven, efter at de havde stået og gæret i godt 1½ måned. I år har jeg ladet grønne druer og blå druer macerere/massegærer hver for sig.

Først "brændte" vi de blå drueskaller og derefter de grønne. Prøvesmagningen af den 80 % rene druebrændevin stiller meget store forventninger i udsigt.
Nu står druebrændevinen og modner på ståltanke, påvirket at temperatursvingninger, og den
kolde decemberfrost er perfekt, hvis den følges op af lidt varme i foråret. I marts måned smager vi druebrændevinen til (tynder den op med Brænderiet Enghavens kildevand), og tapper den på flasker, blå for sig og grøn for sig.

I december fik vi også lavet nyt køle/fryserum, som selvfølgelig skal bruges til øl og vinproduktion, men også i forbindelse med vores nye produkt, som jeg håber, at jeg kommer igang med først i det nye år: mousserende vin. Det bliver spændende, og det kommer I forhåbentlig til at høre mere om.

Og så har vi haft rigtig godt salg af oxekød og frilandsgrise. De sidste julegrise blev sendt afsted i denne uge. En af grisene skal med til Mads og Amandas bryllup d. 31. dec. som grilgris. Rigtig god fest til jer.

En af de kommende dage kører jeg årets vine i kølerummet, hvorefter de bliver stukket om. Det bliver meget spændende, og I kommer til at høre mere om det.

Efter nytår går jeg igang med at brygge påskebryg, som jeg glæder mig rigtig meget til, jeg går allerede og pusler med opskriften. Glæd jer til en forårsbebuder.

De næste dage skal der kreeres i køkkenet, den på roll mobs, stegte sild i eddike, kryddersild, Sylte m.m.. Vejret er perfekt til julehygge i køkkenet.

Hele familien kommer hjem til jul, så der skal rigtig hygges med kirkegang, spisning julehygge m.v..
Janus og Maria rejser til Rio den 25. dec., det kan man godt blive lidt misundelig på. I ønskes en rigtig god tur.
Jeg ønsker alle, familie, venner og kunder en rigtig glædelig jul og et godt nytår, og tak for godt samvær og samarbejde i året som er gået.

De kærligste julehilsener
Peter













































































































Ingen kommentarer:

Send en kommentar