torsdag den 8. marts 2012

Idag sprang mit træben ud

Det var slet ikke planlagt, men foråret tog magten fra mig, og jeg var ude og finde min gamle plov frem. Med det smukke forårsvejr, fik jeg en uimodståelig lyst til at komme igang med forårsarbejdet.
Jeg har tre marker der skal lægges om i år. Min gamle trofaste lucernemark, som har leveret det fineste lucerne encilage til mine tyrekalve hvert år, de sidste 6 år, er udtjent, og skal lægges om, så den begyndte jeg at pløje idag.
Lucerne er en ældgammel og fantastisk afgrøde. De gamle persere fodrede deres krigsheste med lucerne. Lucerne indeholder alle de næringsstoffer, som køer og heste har brug for. Og så er det en bærerdygtig afgrøde. Ved hjælp af små knoldbakterier, optager lucernen kvælstof fra luften, og skal dermed ikke gødes.
Det var en fornøjelse, at se de rustne plovskær forvandle sig til blankslidt stål:

Når solen går ned i et luende bål
bag lynghedens vidtstrakte flade
jeg retter min ryg, og jeg skimter et mål;
da blåner og blinker det blankslidte stål

Ja, det er smukt.

Med bryggeriet??? Ja, det har haft lange udsigter, men der er trods alt håb. De sidste tre uger har jeg hver uge sagt: "i næste uge kommer jeg til at brygge". Nu lader det til, at det kommer til at passe.
Der har hele tiden været så mange ting der skulle falde på plads: håndværkere, fittings, rør o.s.v.. Det sidste var fittings, som skulle skaffes hjem fra Tyskland. Nu ligger de i Silkeborg, og skal svejses sammen. Alt er specialarbejde, da vi taler om rustfrit stål.
Jeg er blevet lovet, at jeg kan hente de sidste stumper på mandag, og så skulle jeg gerne kunne komme igang.
Forhandlerne spørger efter Påskebryg fra Ugelris, men det bliver der ikke noget af iår, det kan ikke nåes. Jeg beklager.
Nu da jeg ikke kan brygge, så pløjer jeg eller arbejder i vingården (jeg er lige blevet færdig med at grovbeskærer vinstokkene) om dagen, og laver mad om aftenen. I skrivende stunde er jeg igang med at lave stegte sild i eddike til week-endens frokostbord:
Husk altid at lægge sildefileterne i saltlage et par timer, det trækker væske ud af fisken, og giver en dejlig fast filet.
I aften har jeg som noget nyt dryppet saften fra en citron ud over fileterne, det er jo forår.
Kog en lage af:
5 dl eddike
1 dl vand
200 gr økologisk rørsukker
10 hele peberkorn
4 laurbærblade
3 skivede løg

12 sildefileter
vendes i rugmel med 1 tsk. peber
steges i olie og smør

Husk at lage og fileter skal være helt afkølede, inden fileterne lægges i lagen, ellers bliver marinaden uklar. Lad fileterne trække i lagen i et døgn.
Pyntes med løgringe og serveres med hjemmebagt rugbrød, Bryggerens Frokostpilsner fra Ugelris, som desværre først er klar til levering om 1½ måned (jeg tror, at jeg nubber en Hancocks Påskebryg) og porsesnaps.
Godt forår

1 kommentar:

  1. Vinbonden sitter i vingården sin
    og koser seg med en god flaske vin
    etter hvert blir han meget døsig og trøtt
    og i aftensolen sovner han søtt
    men når månen står opp er han like fin.

    SvarSlet