fredag den 10. februar 2012

Fanden tage den kulde

I dag begyndte jeg at grovbeskærer vinstokkene. De ser sunde og fine ud.
Vinteren har artet sig på den gode måde iår.
Den lange milde start på vinteren, har betydet, at vinstokkene er afmodnet og forveddet fint, så vinstokkene kan klare den hårde frost vi har haft de sidste tre uger. Der er ingen frostsprængninger, og veddet ser sundt og friskt ud, når jeg klipper.
Men det er hårdt arbejde, at beskærer i 2 meters højde. Jeg bliver træt i armene, og jeg fryser mine fingre og tæer.
Fanden tage den kulde.
I går modtog jeg en mail fra Klavdija i Slovenien, at de, p.g.a. kulden nede i Europa, ikke når at afsende mit nye bryggeri idag, som jeg var blevet lovet.
Jeg havde sådan glædet mig til at lægge mig til at sove iaften, med tanken om, at mit bryggeri ville være på vej op gennem Europa på et lastvognstog, men sådan skulle det åbenbart ikke være.
Hun lover, at det vil blive afsendt i næste uge. Jeg glæder mig så meget til at komme til at brygge igen.
Fanden tage den kulde.
For godt en tre uger siden, var vi i Århus. Vi gik en dejlig søndagstur i Risskov. Det myldrede med småbørnsfamilier og motionsløbere, som var ude og nyde det milde vintervejr.
Da vi gik langs Bugten, snakkede vi om, hvor indbydende klart og lækkert vandet så ud. Så klart er vandet aldrig om sommeren.
Da vi kom forbi Den Permanente, kunne vi på afstand se de blåfrosne røvballer på vinterbaderne, og jeg følte en uimodståelig lyst til at udfordre denne nordiske vintersportsgren, en rigtig mandomsprøve.
Vel hjemme igen, kontaktede jeg min gode ven Mikkel Raki Sortstjerne, som jeg ved, gennem mange år har dyrket denne sport, som er en inkarneret vinterbader, for at høre, om der var mulighed for at blive inviteret på et gæstevisit på Den Permanente.
Mikkel replicerede, at det ikke var noget problem, hvis jeg blot kunne medbringe et par Bryggerens Frokostpilsenere til saunaturen.
I mellemtiden skal jeg love for, at Den sibiriske Vinterkulde har fået sit tag i Danmark. Medierne kalder den: Den sibiriske Dræberkulde. Fjorde, bælter og bugten er frosset til. Muslingefiskerne er blevet arbejdsløse, og jeg har mistet lysten til at vinterbade. Jeg tror ikke, at jeg vil bryde mig om, at svømme rundt med grødis mellem tæerne.
Fanden tage den vinter.
Med håbet om snarligt forår.
De bedste hilsener
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar