fredag den 1. juli 2011

Tak Hanns Kornell

Det har været en god uge på gården.
Mandag morgen hentede jeg bitavler hjem fra bistaderne. Jeg tog en trediedel, bierne beholdt to trediedele. Vi høster igen til august. I løbet af mandagen tappede jeg øl. Mandag aften slyngede vi honning, som jeg rører i dagligt.
Tirsdag og onsdag bryggede jeg. Tirsdag Hvedeøl (glæd jer, ny opskrift) onsdag jule Ale (glæd jer endnu mere). Mens jeg bryggede onsdag, fik jeg uanmeldt besøg af fødevarerstyrelsen. Det er altid hyggeligt at få besøg af dem, det bryder monotonien. Mens jeg bryggede skulle jeg finde logjournaler på øl og vin frem, vise rundt i bryggeri og lager og svare på spørgsmål. Udenfor var der 28 grader varmt, det var ikke mindre hedt i bryggeriet, men jeg har stadig min elite smiley.
Torsdag tappede jeg.
Idag har jeg tappet vinene årgang 2010 på champagneflasker. De har stået 8 måneder på ståltanke, og er klar til champagneprocessen. Nu skal de carbonere på flaskerne, hvorefter de bliver sat i pupitre, champagnereoler, hvor de skal stå 1-2 år, mens jeg går og drejer dem dagligt.
For et par måneder siden, modtog jeg min Flaschenhals Einfrierer/Bottleneck cooler/flaskehalsnedkøler fra G-Wein i Tyskland, så nu foregår processen med at udskyde gærbundproppen top professionelt, herligt.
Da jeg i midten af 70'erne besøgte Hanns Kornell i Napa Vally, smagte hans champagne, så hans vingårde og ikke mindst hans vinkældre hvor han lavede champagnen, og hørte ham fortælle levende om hele champagneprocessen, drømte jeg ikke om, at det engang skulle blive en del af min levevej. Dengang var jeg dybt fascineret, idag er jeg ham taknemmelig.
Spændende hvordan 2010 vil udvikle sig, når de er færdigcarboneret og har stået og udviklet sig på gærbundfaldet.
Til aften fik vi årets første spidskål og savoykål fra egen kålhave, med egne nye små gulerødder og kartofler og karbonader fra egen frilandsgris selvfølgelig. Hold kæft hvor var det lækkert.
Nu er kålsæsonnen startet, herligt.
Mine vinstokke kunne godt lide de to dage vi havde med sommervejr i løbet af den forgangne uge, lad os få mere af det.
De bedste sommerhilsener
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar