tirsdag den 15. marts 2011

Forår i vingården

Den lyse Jæger:

April, april

Bedstefar tag dine tænder på,
søbemadens triste tid er ude,
af min arvelod udspringer glad
gulerodens lille hårde knude.

Fruen i det nye silkeskørt
læner sig og knitre mod min mave,
plukker anemoner af min mund,
planter dem i sine minders have.

Underfulde børn med røde hår
løber dristigt ud af byens senge.
Degnen går bag stærke brilleglas
i den fjerneste af alle enge.

Trold i bakke er jeg ikke nu,
skærer vinterskægget af min hage.
fugleunger flyver op deraf,
takker mig fra landets sommertage.

Godt nok er det 14 dage for tidligt, men jeg kunne ikke lade være med at tage forskud, og gik idag i solskinnet og nynnede Frank Jægers glade forårsstrofer i vingården. Det virkede så rigtigt.
Jeg begyndte på forårsbeskæringen idag, på årets første smukke solbeskinnede forårsdag. Akkompagnerede af lærkesang.
Jeg har stort set ikke været i vingården siden begyndelsen af november, da vi høstede de sidste druer. Det var med stor glæde og energi, at jeg gik igang med arbejdet idag. En spændende sæson venter.
Vinstokkene har klaret vinteren fint. Vinteren har været stabil kold. Heldigvis har temperaturen ikke skiftet mellem varme og kulde, så var vinstokkene vågnet af deres vinterdvale, safterne stiger, med frostsprængning til følge når det igen blev koldt.
Vinstokkene "bløder" voldsomt når de beskæres, et godt forårstegn. Nu håber jeg blot, at det ikke sætter ind med for voldsom frost i løbet af foråret.
Jeg nåede 2½ række idag, fra kl. 7.30 til 16.30. så der er lang vej hjem.
I løbet af foråret arbejder jeg skiftevis i vingården og bryggeriet, afhængig af vejret.
Jeg kan allerede nu se, at jeg får problemer med at nå arbejdet i vingården, (ølbrygningen SKAL passes), så hvis der sidder nogen derude, som kunne tænke sig at give en hånd med, må I meget gerne melde tilbage.
Vi vil i løbet af foråret og sommeren lave "arbejdslørdage", hvor vi arbejder et par timer i vingården, og efterfølgende spiser en god frokost suppleret med drikkevarer fra vingård og bryggeri.
Jeg hører som sagt gerne fra jer hvis I er interesseret.
Med ønsket om et tidligt og varmt forår.
De bedste hilsener
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar