tirsdag den 1. marts 2011

1. marts, forår. Pesce alla pizzaiola

Idag er det den 1. marts og dermed forår, og Janus' fødselsdag.
Han sidder og arbejder i et eller andet studie, men vi har fejret ham herhjemme.
I anledning af dagen, har jeg lavet: Pesce alla pizzaiola med Ugerlris bobler.
En ret jeg gerne vil dele.
Direkte oversat betyder "alla pizzaiola": på pizzabagerkonenens facon. Det lyder måsker umiddelbart lidt besynderligt, men hvis man tænker på, at pizza oprindeligt blev krydret med tomater, sardeller og olie, så kan man pludselig se sammenhængen.
Masser af persille. 4 fed hvidløg. 6 sardelfileter. 4 tomater. 4 portionsskiver torsk, eller en torskefilet skåret ud i portionsstykker, som jeg valgte, ca 800 gr.. Peber. salt. Olivenolie. 2 laurbærblade.
Den skyllede persille hakkes for sig selv. De pillede hvidløg hakkes sammen med sardelfilleterne. Tomaterne skoldes, flåes og hakkes groft.
Fiskestykkerne gøres rene, tørres og indgnides med salt og peber, hvorefter de lægges i en marinade af rigelig olivenolie, den hakkede persille og de knuste laurbærblade.
Lad fisken trække i marinaden i godt 2 timer, og vend den ofte i løbet af denne tid.
Olie varmes på en pande. Heri svitses hvidløg og sardeller et øjeblik. Så tilsættes tomaterne, drysses med salt og peber, og saucen får lov til at koge langsomt tyk for meget svag varme.
Fjern laurbærstykkerne fra mariaden. Hæld mariaden på en stegepande og steg fiskestykkerne heri på begge sider for svag varme, omkring 10 min. i alt. Derefter anrettes de på et varmt fad og overtrækkes med tomatsaucen.
Hertil serveres "Ugelris Bobler"
Lækkert.
Og så har jeg kunnet mærke foråret idag. Ikke bare mig, men også pipfuglene. Der har været en sand symfoni idag. Herligt. Og dagen er blevet længere. Det mærkes tydeligt.
Jeg var i skoven med motorsaven. Det er dejligt, at få rørt sig. Og for første gang i vinter, var jeg i vingården for at mande mig op til forårets arbejde. Vi går snart igang. Det bliver dejligt.
Jeg tror, at det går mod gode tider.
Om tre uger smider kællingen de varme sten i vandet, så kommer varmen nedenfra.
De bedste forårshilsener
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar