lørdag den 23. oktober 2010

Libertine libertine



Det har været en travl tid. Men nu er vi lige vendt hjem efter 5 herlige ferie/arbejdsdage i henholdsvis Tyskland og sønderjylland.

Vi har været på kurophold i Tyskland i 3 dage, med alt godt til maven, kroppen og sjælen. Gourmetmad, kurbade, massage, afslapning og vandreture.

Fra Tyskland kørte vi til Ribe, hvor jeg havde et ølarrangement på Restaurant Ribe Gryden fredag aften.
Fredag morgen tog vi en tur til Mandø. En helt speciel oplevelse og et helt specielt og usædvanligt sted i Danmark. Det skal bare opleves. En dansk hallig, så isoleret og så enestående.

Vi kom heldigvis tilbage til fastlandet samme dag, men det var der andre der ikke gjorde. Det var fuldmåne i fredags, og dermed springflod, og derfor var der to biler, som ikke nåede at forlade Mandø i tide, inden vandet steg, så de måtte tage en ufrivillig overnatning på øen. De har helt sikkert fået en uforglemmelig oplevelse.

Men det sker ofte, fortalte de lokale mig senere, så vær opmærksom på det, hvis I tager en tur til Mandø. Det kan virkelig anbefales.

For nylig havde jeg besøg af de fire unge mennesker på billedet. Rasmus, Sasha, Pernille og Peter. De er indehaverer af tøjfirmaet Libertine Libertine. Vi havde en dejlig dag, med smukt vejr, hvor Sasha, fotagraf fra London, tog en masse billeder (måske mere om det senere). De har planer om at bruge min "Grønne Druebrændevin" på deres messer i London, New York. Paris Milano m.m..

Tirsdag formiddag havde jeg besøg af 26 studerende fra Århus, som arbejder med et projekt om: "alternative erhverv i landområderne". Jeg skal lige love for, at de var havnet det rigtige sted. Det var meget spændende 0g inspirerende at møde dem.

Juleøllet er klar. Jeg er begyndt at sende det ud i forretningerne. Vi laver to juleøl i år. Den ene lidt mørkere og lidt mere bitter end den anden. De har samme etiket, men den mørke er stemplet med: "Special Edition", jeg har ikke lavet så mange af dem, så de kan måske være lidt svære at finde.

Jeg prøver at have is i maven. Det er svært, og det giver ind imellem også lidt maveproblemer.

Som I nok har bemærket, har vi haft en rigtig møgsommer. Foråret kom sent igang p.g.a. af den kolde vinter, Vi havde en fin juni og juli med usædvanlig flot blomstring og frugtsætning, men så var august, september, og oktober skrækkelige, med kulde og blæst. Ikke noget er er godt for modningen af druerne.

Sidste week-end havde vi så efterårets rigtige nattefrost, hvilket betød, at vinstokkene tabte de sidste blade.

I TV har I nok set, at nogen af mine kolleaer har høstet druer de sidste par uger, men det kan altså ikke have været modne druer.

I stedet for at høste noget bras, har jeg valgt at lade druerne hænge på stokkene, de er stadig sunde og fine. Og hvis det regnvejr vi har haft de sidste dage, og i skrivende stund, ellers kan holde op, og det gør det nok, så vil druerne tørre lidt ind, og sukkeret vil blive opkoncentreret, og så høster vi, når vejret tillader.

Så hvis der er nogen af læserne derude i cyberspace, der kunne have lyst til at bidrage med lidt arbejdsindsats, og blive honoreret med med lidt øl, vin og socialt samvær skal I blot melde tilbage. Jeg regner med at vi høster sidst i den kommende uge.
Hvor er det en smuk årstid.
De bedste efterårshilsener
Peter




Ingen kommentarer:

Send en kommentar