tirsdag den 23. november 2010

Go'daw do gamle blog

Så blev det endelig snestorm, så jeg kan få tid til at skrive på bloggen igen. Den har været forsømt alt for længe, men der har været travlhed med så meget, alt for meget.
Jeg skal prøve, at følge lidt op de sidste par måneder.
Jeg kom alt for sent igang med at brygge juleøl i år. Jeg startede i juli måned, og syntes egentlig at jeg havde god tid. Men, da jeg eksperimenterede med nye opskrifter, kom jeg til at lave to nye jule ales, som jeg begge rigtig godt kunne lide. Jeg kunne ikke ikke blive enig med migselv hvilken een jeg skulle vælge, så jeg valgte at lave begge to. Den lyse som "Jule Ale" og den mørke som "Special Edition Jule Ale". Jeg har lavet fem bryg af hver.
Samtidig med at jeg skulle brygge julebryg, skulle jeg jo også brygge det "daglige sortiment", og så kom det til at knibe med at følge med.
Jeg har skrevet på kalenderen, at jeg begynder at brygge juleøl i april til næste år, så jeg er i god tid.
"Special Edition" er udsolgt, men der er stadig lidt tilbage af "Jule Ale".
Jeg oplevede den glæde, at blive ringet op af Henry fra ølentusiasterne Aalborgafdelingen, i søndags. Han kunne fortælle mig, at min juleale i konkurrence med ni andre julespecialøl, lørdag aften, af de 75 deltagere, var blevet kåret, som nummer to ud af ti mulige juleøl. Vinderen var en værdig modstander, nemlig den belgiske N'Ice Chouffe. Den vil jeg gerne tabe til.
Vi har slagtet hereforder i november måned. Vi har både slagtet ungtyre og kvier. En ko blev lavet til fars.
De næste tre uger slagter vi frilandsjulegrise.
Vi er igang med at bygge en hal til Oliver (hesten) og tyrekalvene. Jeg kom lidt sent igang, men hvem havde troet, at vi skulle have snestorm i november. Jeg regner med at blive færdig i denne uge, så kan tyrekalvene komme ind.
Vinhøsten blev forsinket i år (sikken et år) sommeren sluttede i juli. Derefter gik det direkte over i efterår. Jeg ventede med at høste til den sidste uge i oktober. Aldrig har jeg høstet så sent. Heldigvis var druerne sunde og fine i år, så jeg uden problemer kunne lade dem hænge så længe, men det var godt nok trist med et meget lavt sukkerindhold.
De druer vi høstede, får vi ok vin ud af, tror jeg, men vi lod over 500 kg Regent og Leon Millot blive hængene på stokkene, da der var for lidt sukker. Ikke engang fuglene gad spise dem.
Der er gode år og der er dårlige år, sådan er det at være vinbonde i Danmark. Godt jeg har mit lille bryggeri.
Og nu vælter sneen som sagt ned udenfor. De lover ned til -10 gr. sidst på ugen. Det kan blive en lang vinter. Vi får se.
Ved 16 tiden begynder det at blive mørkt. Vi har tændt op i brændeovnene både i stuen og heroppe. Jeg har brygget Vincent idag. Da jeg var færdig gik jeg sammen med hundene gennem snefoget ned i kålhaven og hentede et hvidkålshoved, og lavede en stor grydefuld brunkål. Vinteren har også sin charme.
Med ønsket om et tidligt og varmt forår
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar