tirsdag den 5. oktober 2010

Sikken en dag

Da jeg kl. lidt i seks imorges, drejede på "Main Switch" på kogekarret, for at gøre klar til dagens bryg, blev alt sort omkring mig. Hovedrelæet slog fra, der var åbenbart fugt i "styrhuset", så jeg måtte starte dagen med at affugte hele elektronikken. Herlig start på dagen. Og sådan fortsatte dagen med afbrydelser og forstyrrelser, men jeg fik brygget en dejlig "Vincent", som nu står og bobler på gæringskarret.
Vinbønder fra hele landet ringer bl.a. for at spørge til mine sukkertal i druerne, men jeg bliver dem svar skyldig, da jeg ikke har været ude og måle sukkertal endnu. Jeg vil ikke blive skuffet. Jeg ved, at de ligger meget lavt, p.g.a. den elendige sommer vi har haft. Heldigvis er druerne sunde, og der er masser af dem, det bugner, da jeg har været påpasselig med sprøjtningen i sommerens løb. Der er overhovedet ikke antydning af gråskimmel eller råd, og hvepsene brød sig åbenbart ikke om de par nætter med frost, som vi havde for knap et par uger siden.
Jeg håber, at druerne holder sig sunde 2-3 uger endnu, da jeg vil vente længst muligt med at høste. Jeg har bestilt gær m.m. hos Erbslöh i Geisenheim, så jeg regner da med at høste.
I week-enden tror jeg, at jeg vil måle hvor meget sukker der er. Måske.
I formiddag tog jeg Ugelris hereford marvpiber op af fryseren, og lagde et stykke flæsk i saltlage.
Da jeg var færdig med at brygge i eftermiddag, gik jeg ned i kålhaven, og hentede: knoldselleri (så store som barnehoveder), lårtykke porrer, gulerødder, selleri og pastinak.
Efter at have lavet aftensmad, en lækker pastaret "Spaghetti alla palermitanan" med sugo lavet af aubergine, gul peberfrugt, tomater, hvidløg, sardelfileter, sorte oliven, frisk basilikum og kapers med pecorino ost til, gik jeg igang med efterårets første oksekødsgrundsuppe.
Det er ren terapi, efter en hård dag, at stå og kokkererer i køkkenet. Så i skrivende stund, dufter hele huset af suppe og grønsager.
Klokken elleve i aften bliver der serveret ristet hjemmebagt rugbrød med marv og groft salt.
Imorgen vil jeg tage stilling til om det skal blive til borsjtj eller minestrone. Der har allerede været nok at tage stilling til idag.
Der er oktober fest på Restaurant "Ribe Gryden" i Ribe i midten af oktober med lækre sydtyske retter, da køkkenchefen er uddannet i Sydtyskland og med masser af god Ugelrisøl til. Gå ind og check programmet på deres hjemmeside.
Godt efterår.
Hilsen
peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar