fredag den 24. maj 2013

Det går godt

Det har været en historisk lang, mørk og kold fimbulvinter. Vinteren startede tidligt, og varede langt ind i april måned. Der er blever brugt megen tid i køkkenet med langtidsstegning og rødvin.
Sidst i april var landskabet stadig koldt, gråt og brunt, og sneen lå hist og her og lyste op. I løbet af ganske få dage skiftede det, og de grønne toner fik overtaget.
Jeg havde svært ved at krybe ud af mit vinterhi. Jeg fik ikke lavet de ting i løbet af vinteren, som jeg skulle, med det resultat, at jeg var håbløs bagud, da foråret endelig gjorde sit indtog.
Som jeg skrev igår: "det har været et meget travlt forår".
Dog lå jeg ikke helt på den lade side i vinter. Jeg fik udviklet den gode "Hessel Godtøl", til Herregårds museet Hessel. Og med drømmen om forårets komme også "Forårs Bryg", som har været en bragende succes, som jeg tror, jeg lader fortsætte lidt ind i sommeren.

Køer og kalve har det godt. De fråser i græs. D. 17. maj, på Norges nationaldag, ankom Hermann, min nye foldtyr.
Tvillingerne, som blev født midt i februar, og som voldte mig store bekymringer i vinterkulden, har det godt. Ialt har vi fået 8 kalve, 6 kviekalve og 2 tyrekalve.
I tirsdags kom sidste års kvier i engen, hvor de skal gå til september.
For et par uger siden kom sommergrisene. De er så søde. Modtagelsen er lidt barsk, da de skal have en ring i trynen, men det er prisen for friheden. Hver aften går jeg en tur ned til dem og snakker og klapper, de er så søde. Verden/producent/forbruger behandel de grise ordentligt!!! Det er højt begavede dyr, som fortjener et godt liv. Jeg har sået et stykke mark til med gul (sød) lupin, som de skal fodres men hen over sommeren. Det elsker de.
Hansen og hans 4 høner har det godt, især fordi de er lukket inde. Der er mange der godt kan lide lørdagskylling. Hønerne leverer 4 æg pr dag, mere end vi kan spise. Vi venter spændt på at der er en høne der lægger sig til at ruge. Vi kan også lide lørdagskylling.

Min kålhave er tilplantet. Der er sandt for dyden ikke meget at se nu, bortset fra min lille hund, men det vil ændre sig, og jeg skal holde jer billedligt underrettet hen over sommeren. Alt inden for kålfamilien har jeg plantet ud. Det bliver bare så godt. Mere end vi selv kan spise, så sig bare til.

Og så er der endelig vingården, min gamle vingård (og min lille hund). Billedet er fra i aften, og det kan kun bekymre. Vi skriver snart d. 1. juni, og vinstokkene er knap sprunget ud. Og så er vi tilbage ved begyndelsen. Det har været en meget lang vinter. Jeg drømmer selvfølgelig om, at det bliver en kanon sommer, men den skal til at tage sig lidt sammen, hvis vi skal nå det. Lige nu ser det meget kritisk ud.
Hvor er jeg glad for mit øl. (Det håber jeg også der er andre der er).
Det var godt, at få fulgt lidt op på et travlt forår. Jeg skal holde jer løbende underrettet, håber jeg.
Rigtig god sommer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar