fredag den 13. april 2012

Der brygges

Så brygges der, endelig, igen på det lille Gaardbryggeri.
De sidste godt fire uger har jeg levet i bryggeriet. Jeg er næsten igennem sortimentet, bortset fra "Hvede", som jeg brygger i næste uge.
Idag bryggede jeg Strong Ale. Glæd jer, en dejlig frisk og fyldig ale, med sødlige undertoner, brygget med tre forskellige humler: Target, Saaz og Amarillo.
Bryggerens Frokostpilsner er næsten drikkeklar, jeg skal prøvesmage den til min frokost på søndag, så derfor har jeg lavet en lækker marineret sild i aften.
Jeg har altid en tønde med spegede islandske sild stående i laden, så i aften fileterede jeg fire spegesild, som ligger til udvanding natten over, endelig ikke i for meget vand, lige så meget vand som sild, og ca. 8 timer.
Hemmeligheden ved en god marinade er, at den får tid til at "sætte sig". Til fire spegesild beregner jeg 2 kopper estragoneddike, som røres med en masse sukker, så der til sidst bliver liggende lidt på bunden, deri kommes 1 kop tomatpure', 8 hele nelliker, 8 hele peberkorn, 4 fintklippede laurbærblade, 1 stor syltet agurk, der er hakket fint og et stort løg i små terninger.
Marinaden står 1 døgn og "sætter sig". Når sildene er vandet ud, skæres de i små stykker, hvad der også er en af hemmelighederne, for hvis sildebidderne er for store, kan de ikke suge marinaden til sig.
Så lægges sildene ned i marinaden og i den skal de stå i mindst et døgn.
Nydes med en Ugelris Frokostpilsner og en Linie snaps. God appetit.
Teknologien har også gjort sit indtog på det lille bryggeri. Idag fik jeg installeret en printer, som printer datomærke på etiketterne. Efterhånden var det blevet for besværligt at håndstemple etiketterne, eftersom vi tapper 1000 flasker ad gangen. En stor behagelighed.
En anden nyskabelse er, at jeg har etableret "Ugelris Gaardbryggeris Venner". En udvalgt skare af pensionister hjælper en til to gange om ugen med at tappe. Uden dem ville jeg ikke kunne overkomme arbejdet, og derudover er det rigtig hyggeligt. Den monotome tapning foregår med god snak og højt humør, så tiden flyver afsted.
Det er så godt at være igang igen.
Når jeg har fået styr på bryggeriet, skal jeg have styr på vingården, men det hører I mere om.
Indtil nu er der kommet fire kalve, en kviekalv og tre tyrekalve, den første kalv blev født d. 20. marts. Det er med livet som indsats at sætte de forbandede øremærker i.
De bedste hilsener med ønsket om et dejligt varmt forår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar