lørdag den 14. januar 2012

Godt nytår

Nu er det snart to en halv måned siden jeg har brygget. Lageret er rungende tomt, men der er lys forude.
Jeg har brugt tiden, hvor jeg ikke har kunnet brygge, godt. Jeg har fået lavet et dejligt stort lagerrum ude i laden, hvor der er plads til malt, humle og flasker.
Bryggeri og lager er blevet isoleret, noget jeg skulle have gjort for længe siden, men som der ikke har været tid til.
Jeg har væltet vægge og udvidet i bryggeriet, og i den forløbne uge har jeg fået sat fliser op, så der er klar til det nye bryggeri. Jeg er blevet lovet, at det kommer i uge 4 eller 5. På mandag går jeg igang med at vaske og rengøre hele bryggeriet, så jeg bare kan trille kedlerne ind når de kommer.
Jeg har nydt den milde vinter, og været flittig i skoven. Det er god vintermotion. Jeg har fået lavet et godt lager af brænde, som ligger tørt og godt. Det skal bruges til mit nye bæredygtige bryggeri, hvor hele mæskeprocessen kommer til at foregå ved opvarmning af brænde fra skoven. 60 rummeter træ har jeg liggende, så der er til nogen bryg.
Jeg har en drøm om engang at indhegne hele min skov, og så skal mine grise gå derude. Rigtige skovsvin/oldensvin. Jeg ved ikke om jeg når det her i foråret, men jeg ville elske at se grisene gå og rode op i skovbunden, og jeg er sikker på, at grisene også vil elske det. Grise har ret til et godt liv, og glade grise smager bedst.
Mit vinterfoder til hereforderne rækker fint iår. De nyder den milde vinter. På solskinsdage kan jeg se, hvordan de går og nyder det ude på marken. Om godt en månedstid begynder de første køer at kælve. Det er et sikkert forårstegn.
Druebrændevinen årgang 2010 kom hjem fra brænderiet Enghaven i december måned. Den er gylden, rund, mild og lækker, efter at være lagret på egetræsfade i et år.
Den milde vinter inviterer til, at jeg skal igang i vingården. Når jeg har fået styr på bryggeriet begynder jeg at vinterbeskære. Der er snart grænser for hvor meget vinter vi kan få. Jeg er begyndt at beskære læhegnene.
Vi havde nogen dejlig juledage sammen med familien, som kom langvejs fra, og blev et par dage. Dagene op til jul blev brugt i køkkenet, hvor der blev lavet masser af lækre sule-, silde-, lakseretter m.m..
Vi havde en stille nytårsaften sammen med kusine Karen. For første gang i 2 år kunne vi få friske Limfjordsøsters. De sidste to år har fjorden været frosset til. Så vi fråsede i muslinger, østers, jomfruhummer og masser af champagne. Et enkelt stykke god oksefilet blev det også til.
Jeg har altid syntes, at det er svært at tage hul på et nyt år. Jeg syntes, at det virker så uoverskueligt, men iår er det egentlig gået meget godt. Jeg er kommet godt igang, og jeg har de bedste forventinger til året, og indtil videre er de blevet indfriet.
Husk at købe den nye CD med Spleen United, som udkommer d. 30. januar. Jeg har sniglyttet til CD'en. Den er fantastisk.
Rigtig godt nytår, med håbet om en lang lang varm sommer.
Peter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar